Heel Oost-Vlaanderen gaat sociaal-circulair

De provincie Oost-Vlaanderen organiseert van maandag 30 mei tot vrijdag 3 juni met een hele rits partners de Impactweek. Tijdens deze week brengt ze bedrijven uit de sociale economie, reguliere economie en lokale besturen met elkaar in contact rond het thema sociaal-circulaire economie.

De Impactweek zit nu al tjokvol met 23 activiteiten. Het voorlopige programma, dat zeker nog aangevuld wordt in de komende weken, staat op de website van de Impactweek. Activiteiten gaan van een workshop circulaire chocolade en een toeristische testrit met een circulaire elektrische fiets, over netwerkevents waar sociale ondernemers en reguliere ondernemers of sociale financiers kunnen kennismaken, tot heel wat getuigenissen van ondernemers die al met beide voeten in de praktijk staan.

Sociaal-circulaire economie is nog een relatief nieuw thema, maar dat snel aan draagkracht wint. De circulaire economie vertrekt vanuit het idee dat hergebruik en upcycling breed ingang moeten vinden om de economie duurzamer te maken.

Maar hergebruik en upcycling vergen vaak intensief handenwerk in productie, logistiek, triage of demontage. Veel circulair werk is te gecompliceerd om aan robots uit te besteden. Voor bedrijven uit de reguliere economie is het vaak nog te duur.

Vandaar de link met de sociale economie. Die sector is voortdurend op zoek naar zinvol werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarin zij onder begeleiding arbeidsattitudes en technische vaardigheden kunnen aanleren.

“Binnen de provincie focussen we al een tijd op zes economische speerpuntclusters, onder meer via innovationplayground, “ vertelt beleidsmedewerker economie Pauwelyn Hadeburg. “De ambitie van Innovation Playground is om een speeltuin te zijn voor onderzoekers en investeerders, voor start-ups en ondernemers en voor iedereen die de wereld wil veranderen.”

“Ja, ik denk dat we hier met de provincie Oost-Vlaanderen een voorloper zijn. De Impactweek moet die voortrekkersrol bevestigen en nog verstevigen.”

De zes thema’s, waarin de provincie nu al uitblinkt, zijn zorg, materialen, digitaal, slimme logistiek, bio-economie en cleantech, en agro en voeding.

“We zien circulaire en sociale economie  als twee overkoepelend thema’s. We willen er een voortrekkersrol in spelen en vooral die links leggen tussen sociale economie en reguliere economie.”

“De timing van de Impactweek is goed. We hebben echt het gevoel dat het sociaal-circulair thema aan het doordringen is en dat er al een breed draagvlak is. Wij hebben dat vanuit de provincie de voorbije jaren gestimuleerd met onder meer subsidies om samenwerking tussen reguliere en sociale economie te bevorderen.”

Hadeburg Pauwelyn

“Ja, ik denk dat we hier met de provincie Oost-Vlaanderen een voorloper zijn. De Impactweek moet die voortrekkersrol bevestigen en nog verstevigen.”

Netwerken

De Punt speelt in die voortrekkerspositie een niet geringe rol. De focus op sociaal ondernemen zit al van in het begin in het DNA van de organisatie. Drie jaar geleden voegde De Punt daar de circulaire dimensie aan toe, onder meer met het event Circulair en Sociaal, het Nieuwe Normaal.

Nog voor het label bestond, had De Punt overigens al sociaal-circulaire ondernemers in huis, met onder meer Robinetto en Roof Food.

“De Punt en de provincie Oost-Vlaanderen hebben elkaar gevolgd en beïnvloed in de overgang van focus op louter sociaal ondernemerschap naar sociaal-circulair ondernemen,” zegt bedrijfsadviseur Pieter Werrebrouck van De Punt.

“Met de Impactweek willen we samen met de provincie en de andere partners het momentum dat aan het ontstaan is rond sociaal-circulair een grote zwier geven.”

“Wat we samen met de provincie vaststelden, was dat bijvoorbeeld subsidieaanvragen begonnen binnen te komen voor beide domeinen, sociaal en circulair, voor dezelfde projecten. Voor die overlapping moesten er dus oplossingen komen door te stroomlijnen en win-wins te creëren.”

“Met de Impactweek willen we samen met de provincie en de andere partners het momentum dat aan het ontstaan is rond sociaal-circulair een grote zwier geven.”

Het aantal partners dat nu al meedoet met de Impactweek is indrukwekkend: 34 and counting. Bedrijven en organisaties die op de kar willen springen, kunnen zich via de website nog altijd aanmelden.

Tel bij de deelnemende organisaties het aantal mensen dat zich zal inschrijven voor een of verschillende events, en netwerken wordt echt wel de kernactiviteit van de Impactweek. Niet alleen tussen bedrijven uit de sociale economie en de reguliere economie; ook tussen bedrijven en lokale besturen, adviseurs en andere organisaties.

Dit zijn enkele activiteiten die De Punt organiseert of waar de organisatie mee aan de kar getrokken heeft:

Netwerkevent voor bedrijfsleiders van KMO’s

Het maatwerkbedrijf MAAAT en De Keet, de sociaal-circulaire hub van regio Aalst, een partnerschap met onder meer provincie Oost-Vlaanderen en De Punt, organiseren op de openingsdag van de Impactweek, op maandag 30 mei, een netwerkevent sociaal-circulair ondernemen.

Vijf bedrijven lichten met concrete cases toe hoe KMO’s de stap naar circulair kunnen zetten en wat de voordelen en aandachtspunten zijn van samenwerking met bedrijven uit de sociale economie.

Tijdens een sofagesprek en de netwerkreceptie beantwoorden experten van De Keet vragen over circulaire businessmodellen, materiaalstromen, financiering en mogelijke subsidies.
Het event vindt plaats bij het maatwerkbedrijf MAAAT. Algemeen directeur Johan Delauw van MAAAT vertelt in een van de vijf cases onder meer over de samenwerking met Durafest en Tupperware. Tijdens de netwerkreceptie kunnen deelnemers zich ook laten rondleiden bij MAAAT.

Waar sociaal aankopen in Gent?

Op woensdag 1 juni organiseert de Sociaal-Circulaire Hub Gent, waarin De Punt partner is, een online speeddate waarin ondernemers uit de Gentse reguliere economie op een snelle en efficiënte manier kunnen kennismaken met ondernemers uit de Gentse sociale economie.

De focus ligt op de sectoren bouw, voeding, verpakking en textiel.

Er zijn al wat initiatieven om de sociale economie bekend te maken bij de reguliere economie. De Leveranciersgids Sociale Economie geeft per sector een kort en handig overzicht van Oost-Vlaamse bedrijven in de sociale economie die er actief in zijn. Doeners.be doet hetzelfde voor alle Vlaamse provincies.

Het speeddate event tijdens de Impactweek laat de ondernemers ook persoonlijk met elkaar kennismaken en biedt de gelegenheid meteen concrete vragen te stellen en mogelijke samenwerkingen af te tasten.

Het event wil verder gaan dan het belichten van enclavewerking, waarbij werknemers uit maatwerkbedrijven in reguliere ondernemingen werken, maar mikt vooral op het ontginnen van mogelijke structurele en strategische samenwerkingen.

De doelgroep bij de KMO’s zijn bedrijfsleiders en aankoopmanagers; bij de grote ondernemingen aankoopmanagers, innovatiemanagers en duurzaamheidsmanagers.

Het concept van het online event is dat ondernemers uit de sociale economie hun bedrijf tijdens een pitch van 3 minuten kort voorstellen, inclusief het aanbod in circulair.

Ondernemers uit de reguliere economie kunnen zich inschrijven voor een-op-een gesprekken van 7 a 15 minuten met een of meer bedrijven uit de sociale economie.

  • Datum en tijd : Woensdag 1 juni, 12.30u-14u
  • Plaats : Online
  • Inschrijven : Via impactweek.be

Sociale Financiers On Tour

Een sociaal ondernemer mikt op de eerste plaats op maatschappelijke winst. Maar ook sociaal-circulair koken kost geld. Voor heel wat starters blijken het opmaken van een degelijk financieel plan, en vervolgens het vinden van financiers een van de grootste struikelblokken.

Sociaal financier Trividend specialiseert zich in financiering en ondersteuning van impactgerichte ondernemers met een duidelijke visie.

Trividend organiseert tijdens de Impactweek samen met onder meer De Punt een webinar om sociaal-circulaire starters en gevorderde ondernemers wegwijs te maken in de wereld van de sociaal-circulaire financiering. Aan het webinar is ook een speeddate gekoppeld, waar ondernemers direct in contact kunnen komen met financiers, of hun case uit de doeken kunnen doen.

  • Datum en tijd : Donderdag 2 juni, 13:00 – 16:00
  • Plaats : Online Webinar
  • Inschrijven : via impactweek.be

Nota sociaal-circulaire opportuniteiten

Pieter Werrebrouck van De Punt werkt aan een nota waarin hij zijn visie op en ervaringen met sociaal-circulair ondernemen bundelt.

Hij beschrijft er het huidige landschap en de opportuniteiten in Oost-Vlaanderen, maar blikt ook vooruit.

“Wellicht focussen we in de nota ook op de sectoren bouw, interieur, voeding en textiel en verpakking,” zegt Pieter.

“Het zijn sectoren die vandaag redelijk vervuilend zijn, maar waar dus ook grote opportuniteiten liggen, waar al volop initiatieven genomen worden, en die al expertise hebben opgebouwd.”

“Een aantal maatwerkbedrijven hebben bijvoorbeeld hun productielijnen afgestemd op het circulaire. Uit cases in het buitenland weten we ook dat net in die sectoren sociale werkgelegenheid kan toenemen als de bedrijven inzetten op circulair.”

  • Datum en tijd : de nota wordt voorgesteld en besproken op een online webinar op donderdag 2 juni van 12:30u – 13:30u
  • Inschrijven : website Impactweek

Succes?

Wanneer beschouwen de organisatoren de Impactweek als succesvol? “In de eerste plaats gaan we het succes afmeten aan het aantal inschrijvingen en deelnemers aan activiteiten, niet alleen bij ondernemers, maar ook bij lokale besturen,” zegt Pauwelyn Hadeburg, beleidsmedewerker economie bij de provincie.

“We hebben alvast het gevoel dat er draagkracht is bij ondernemingen en dat ons thema een hot topic is. Daarnaast hopen we op een brede visibiliteit. En de ultieme maatstaf zullen natuurlijk eventuele nieuwe projecten of samenwerkingen zijn.”

++++++++++++++++++++++

  • Info, programma, FAQ, en inschrijvingen voor events: impactweek.be
  • Sociale media: #impactweek of #oostvlaamseimpactweek
  • De Impactweek staat nog open voor nieuwe ondernemers of organisaties. Event aanmelden? Zie FAQ-pagina.

gepubliceerd op 29 april 2022
< terug naar nieuwsoverzicht