Roof Food viert vijfde verjaardag met nieuwe focus

Roof Food, de stadslandbouwer en vegetarische cateraar die via de dakmoestuin ook letterlijk vergroeid is met De Punt, viert volgend jaar zijn vijfde verjaardag. Tijd om te herbronnen, en het sterke merk dat Roof Food ondertussen geworden is, verder te ontwikkelen, vond oprichter Sabien Windels.

Roof Food heeft op het dak van de nieuwbouw van De Punt een dakmoestuin van 500 vierkante meter met meer dan 500 soorten kruiden, bloemen en gewassen. Met stadslandbouw en een korte keten spaart de coöperatieve vennootschap niet alleen CO2 uit, maar creëert ze ook biodiversiteit, verkoeling en zuiverder water en lucht in een stedelijke omgeving.

Toen we Roof Food een goed jaar geleden contacteerden voor een verhaal over starters en groeiers bij De Punt, was oprichter Sabien Windels er niet. Ze was op sabbatical om na te denken over wat ze met het merk Roof Food nog kon doen.

“Die sabbatical heeft inderdaad een denk- en discussieproces in gang gezet,” vertelt Sabien nu. “Dat proces is nog niet helemaal ten einde, maar ja, we zijn ons aan het heruitvinden.”

Roof Food bouwde de afgelopen vijf jaar zijn business uit op twee poten: de activiteiten in en rond De Punt en de catering op verplaatsing. “De wending die we nu willen nemen, is om meer in De Punt te investeren, de catering op locatie af te bouwen, en de kennis die we de afgelopen vijf jaar hebben opgebouwd, te verzilveren.”

“De catering is een boeiende bezigheid, maar het vergt een immense organisatie en we merkten dat we daarin een stuk van ons verhaal verloren. Je bent op een vreemde locatie, de mensen zijn eigenlijk met iets anders bezig, en in het beste geval houden ze er een aangename herinnering aan over of onthouden ze je naam.”

Zomerse dakdiners

“We willen ons dus meer toeleggen op omgevingen en omstandigheden waarin we ons verhaal echt kunnen vertellen. En dan ligt het voor de hand dat we nog meer gaan investeren in De Punt, waar we letterlijk onze wortels hebben.”

Drie jaar geleden zijn we gestart met de zomerse dakdiners: een formule waarbij we op het dak van De Punt een vijfgangendiner organiseren waarvan 60 procent van wat op je bord lag, van ons dak kwam. Vorig jaar was die formule, waarin we uiteindelijk vijf gangen serveerden aan 1200 mensen, op drie dagen uitverkocht.”

“Uitverkocht betekent dat de vraag groter is dan het aanbod. Dus voor de dakdiners zijn we nu aan het bedenken hoe we die formule nog kunnen verbeteren en uitbreiden. Het is de beste manier om ons verhaal extreem duidelijk te vertellen.”

“De volgende stap is om dat verhaal – groen in de stad heeft potentieel – en de ervaring die we daarin hebben opgebouwd, breder te gaan verspreiden. We leerden de voorbije jaar met vallen en opstaan enorm veel bij over heel praktische zaken zoals waterverbruik, de gezondheid van de bodem, rendement, tijdsbesteding, gewassen die wel of niet gedijen, en verdienmodellen die wel of niet werken. Voor die kennis is er zeker een vraag bij project- en vastgoedontwikkelaars die interesse hebben in stadslandbouw.”

Proeverij

“Een andere piste is om het aanbod van rondleidingen plus proeverij uit te breiden en nog te verfraaien. Er is nu al behoorlijk wat belangstelling van onder meer scholen en organisaties die zich willen laten inspireren. Maar daar zie ik ook synergieën met De Punt. Organiseer je een seminarie of opleiding bij De Punt? Waarom dan niet combineren met een rondleiding plus proeverij in de daktuin?”

“Zelfs bij de bewoners van De Punt, de werknemers van bedrijven die bij De Punt een kantoor, loods of atelier huren, is er nog potentieel, want zij beseffen soms niet wat er letterlijk boven hun hoofd groeit en bloeit.”

“Vorige zomer hebben we in de daktuin drie bijenkasten gezet. De bijen zijn belangrijk voor de bestuiving van de gewassen, maar ze leveren natuurlijk ook honing. Dit jaar hebben we meer honing geoogst dan wij zelf kunnen gebruiken in onze catering en voor de dakdiners. Dus hebben we een limited edition, die we in primeur aanbieden aan de bewoners van De Punt. Honing van op het dak van je werk. Daar kan je toch mee thuiskomen?”

Sabien is een sociaal ondernemer. Ze wil haar boontjes graag zelf doppen, onafhankelijk van structurele subsidies. “Vorig jaar hebben we winst gemaakt en dit jaar zien we ook een positief resultaat.”

Dakboer

Roof Food telt ondertussen zes werknemers, van wie twee freelancers: twee chefs, iemand voor de logistiek van de catering, een marketeer, een dakboer en Sabien zelf.

“Dakboer Jonathan, die in maart van dit jaar gestart is, brengt onschatbare kennis in. Zo gaan we volgend seizoen de daktuin anders aanleggen, met meer kleine struiken en bomen die de wind breken die altijd tussen hoge gebouwen waait.”

Foto Karel Uyttendaele

.Dat Roof Food van bij de start een heel doordacht verhaal was, werd ook erkend door de buitenwereld. Sabien won de innovatiecampagne in tuin- en landbouw van de Boerenbond in 2014, was Gentse starter van het jaar in 2015, finalist in de belofte van het jaar in de Womed Award in 2017, en finalist in de grote prijs van de stichting voor toekomstige generaties in 2017.

Trofee

Begin december kwam daar nog een trofee bij. Sabien won met een overtuigende motivatiebrief over het verhaal van Roof Food de hoofdprijs, een cheque van 12.500 euro, van een wedstrijd rond verantwoorde consumptie en productie voor de vijftigste verjaardag van Soroptimist International, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor onderwijs en kansen voor vrouwen.

Wil je komende zomer zeker zijn van een plaats bij de zomerse dakdiners? Schrijf je in op de nieuwsbrief van Roof Food, want abonnees krijgen twee weken op voorhand een voorkooprecht.

Ben je een bewoner van De Punt en wil je honing van het dak bemachtigen? Stuur een mailtje naar info@rooffood.be en wij komen de honing brengen naar jouw kantoor (€ 8 voor 500 ml). Het ideale kerstcadeau!

gepubliceerd op 18 december 2019
< terug naar nieuwsoverzicht