De Punt en Verhalenmakers leren ondernemers verhalen vertellen

Elke onderneming heeft een verhaal. Maar ze slaagt er niet altijd in om dat op de juiste manier te vertellen. De Punt gaat een strategische samenwerking aan met specialist Verhalenmakers om in een reeks opleidingen ondernemers handvaten en een structuur aan te reiken waarmee ze hun verhaal op een boeiende manier kunnen opbouwen en gebruiken in hun communicatie.

Verhalenmakers noemt zichzelf een storytelling-community. “Wij maken verhalen en helpen anderen verhalen maken. Wij verzamelen en delen kennis en inspirerende voorbeelden over storytelling.”

Storytelling maakt opgang bij bedrijven, zelfstandigen en organisaties omdat klassieke marketing en communicatie hoe langer hoe meer dreigen te verdrinken in een overvloed aan opgepepte boodschappen die hoe langer hoe minder geloofwaardig overkomen.

Verhalen in plaats van slogans”, is het devies van Verhalenmakers.

Strategische samenwerkingen

Voor De Punt past de samenwerking met Verhalenmakers in een reeks strategische samenwerkingen die gericht zijn op communicatie. Eind vorig jaar sloot De Punt een overeenkomst met I Like Media, een collectief dat opleidingen en advies geeft over digitale communicatie, voor een reeks van opleidingen in het bedrijvencentrum.

Recent werd De Punt ook strategische partner van Burgerpraat, een citizen science project van Universiteit Gent dat met behulp van burgers nuances in communicatiestijlen in kaart wil brengen om dan na te gaan of computers met artificiële intelligentie deze nuances ook kunnen aanleren.

“De keuze voor het accent op communicatie in deze samenwerkingen is welbewust,” zegt coördinator bedrijfsadvies Pieter Werrebrouck van De Punt.

“Onze ondernemingen, organisaties en partners hebben heel wat vragen hebben over hoe ze zichzelf moeten profileren of in de markt zetten. Niet onbegrijpelijk, want velen onder hen zijn startend of klein, dus het ontbreekt ook aan budgetten om hier hard op in te zetten. Maar anderzijds hebben ze ook vaak heel mooie verhalen, die in de wereld gezet mogen worden. Wij willen hen helpen om dit te doen, door een samenwerking met de juiste partners.”

De trekker achter Verhalenmakers, Rudy Pieters, kiest naast De Punt ook voor Sociale InnovatieFabriek als partner.

“We hebben een aparte opleiding voor social profit en overheidsorganisaties,” vertelt Rudy. “Zij zijn bij uitstek een bron van authentieke verhalen, maar slagen er vaak niet in ze op de juiste manier te brengen.”

“De Punt is een zeer fijne plek om deze opleidingen te geven. Als gonzende bijenkorf, zoals ze zichzelf graag noemen, is het een plaats waar door kruisbestuivingen tussen ondernemers en organisaties kiemen voor verhalen al vanzelf ontstaan.”

Storycanvas

Verhalenmakers leert ondernemers en organisaties in twee intensieve sessies van een halve dag en een uur begeleiding op afstand welke de basisstructuren van een goed verhaal zijn. Uit welke onderdelen bestaat een verhaal? Hoe creëren we een spanningsboog? Wie is de held van het verhaal? (tip: niet je eigen organisatie!)
Rudy Pieters ontwikkelde voor cursisten een storycanvas, een handig sjabloon waarmee je heel snel een verhaal kunt opzetten en meteen ziet welke fragmenten je behoudt en welke je weglaat.

Sessies

De eerstkomende sessies van Verhalenmakers bij De Punt zijn:

  • 24 maart: Storytelling voor bedrijven en zelfstandigen. Inschrijven
  • 21 april: Storytelling voor social profit en overheid. Inschrijven
  • 12 mei: Storytelling: zelf een podcast maken. Inschrijven
  • 14 mei: Zelf video’s maken met een smartphone. Inschrijven
  • 11 juni: Zelf een podcast maken. Inschrijven
  • 15 oktober: Storytelling voor social profit en overheid. Inschrijven
gepubliceerd op 21 februari 2020
< terug naar nieuwsoverzicht