De Punt en de Sociale Innovatiefabriek wakkeren goesting in sociaal ondernemerschap aan met twee trajecten

De Punt en de Sociale Innovatiefabriek organiseren in het voorjaar Digilab Sociaal Ondernemen, twee online trajecten voor sociaal ondernemers in spe. Het ene traject is gericht op beginners met goesting in sociaal ondernemerschap die het terrein en zichzelf nog willen verkennen. Het andere traject richt zich tot sociaal ondernemers die al een concept hebben en dat verder willen uitdiepen en verstevigen.

Met Digilab Sociaal Ondernemen breien De Punt en de Sociale Innovatiefabriek  een vervolg op eerdere succesvolle samenwerkingen rond sociaal ondernemerschap. Het Bootcamp Sociaal Ondernemen, dat van 2014 tot 2017 verschillende edities kende, leverde een mooie club alumni op en meer dan een handvol succesvolle starters. Met verschillende edities van Kick-Off Sociaal Ondernemen, een traject voor pre-starters, bereikten De Punt en Sociale Innovatiefabriek de voorbije jaren bijna 200 mensen met goesting in sociaal ondernemen.

“De laatste editie van Kick-Off Sociaal Ondernemerschap was uitdagend,” vertelt bedrijfsadviseur Pieter Werrebrouck van De Punt. “Die editie vond plaats in het najaar van 2020 en moest dus noodgedwongen online gaan. Maar we merkten ook dat mensen meer dan ooit met ideeën zitten om via ondernemerschap maatschappelijke impact te creëren. Ondanks, of misschien juist door Corona.”

Formules

Ook de vernieuwde formule Digilab Sociaal Ondernemen gaat volledig online. “De ervaringen met Kick-Off Sociaal Ondernemerschap leerden ons dat we met dit soort initiatiesessies echt wel twee verschillende doelpublieken hebben,” zegt Pieter.

“Een groep is geprikkeld door sociaal ondernemerschap, maar heeft nog geen concreet ondernemingsidee. Voor hen ontwierpen we het driedaagse traject Digilab Sociaal Ondernemen-Verkenning. Zij maken er grondig kennis met sociaal ondernemen en leren zichzelf kennen als potentieel sociaal ondernemer. De derde dag bieden we hen met het Sustainable Business Model Pilot Canvas een kader om van idee naar prototype en piloot te werken en om hun case te onderbouwen.”

“De tweede groep heeft al een concept en wil dat handen en voeten geven. Voor hen maakten we een vijfdaags traject Digilab Sociaal Ondernemen-Actie waarin ze hun concept volledig concretiseren, van business model tot organisatievorm en financieel plaatje.”

In beide groepen wordt interactie zoveel mogelijk gestimuleerd en zijn er praktijkgetuigenissen van sociaal ondernemers. Om zoveel mogelijk interactie te stimuleren zijn beide groepen beperkt tot 15 deelnemers. Snel inschrijven is dus aangewezen. In beide trajecten zijn er ook acceleratiemomenten, waarin elke deelnemer een individueel coachingmoment krijgt.

Goesting in sociaal ondernemen?

  • Wil je eerst proeven van sociaal ondernemerschap en verkennen wat de mogelijkheden zijn? Bekijk het programma van de driedaagse, praktische info, kennismaking met de coaches en inschrijving hier.
  • Heb je al een concept, en wil je er een sociale onderneming rond bouwen? Bekijk het programma van de vijfdaagse, praktische info, kennismaking met de coaches en inschrijving hier. De early birds voor dit traject die zich vóór 28 februari inschrijven, krijgen nog voor de start van de opleiding een gratis feedbacksessie van 60 minuten met een van de coaches.

gepubliceerd op 8 februari 2021
< terug naar nieuwsoverzicht