Uit reacties van deelnemende sociaal ondernemers bleek trouwens dat zij vooral profijt haalden uit de een-op-een coaching en de netwerkopportuniteiten die het programma bood. De evaluatie van de trainingsprogramma’s en de e-learning portfolio was gemengd, net omdat die tools en trainingsmodules soms werden gezien als te standaard. In de vier jaar dat het programma liep, introduceerde 59 procent van de 75 deelnemende sociaal ondernemers nieuwe of verbeterde processen in hun bedrijfsvoering. Gemiddeld realiseerde elke deelnemer twee product- of procesinnovaties tijdens het programma. Nu het programma ten einde loopt, bundelt Spark de bevindingen en tools in een handig overzicht op hun website, onder Creative Common Licensing, wat betekent dat iedereen ze kan gebruiken, met bronvermelding. Een van die tools is de Innovation Roadmap, die sociaal ondernemers helpt om innovatie te managen en in de onderneming te verankeren. Sociaal ondernemers kunnen innovatie in deze aanpak onder meer gebruiken om in hun strategische prioriteiten hun winstgevende activiteiten uit te balanceren met hun activiteiten voor sociale impact.
Pieter Werrebrouck, die het project vanuit De Punt begeleidde, maakt zijn eigen balans op: “De vier jaren zijn voorbijgevlogen, dank zij de goede relatie tussen de projectpartners, maar zeker ook door de deelnemers. De sociaal ondernemers stonden, zoals we ook verwacht hadden, heel open naar het programma en naar elkaar toe. Vooral tijdens de meer intensieve bijeenkomsten, zoals de safariweken, zijn hechte banden gesmeed en ontstonden mooie samenwerkingen.” “Het is nog niet duidelijk welke impact dit project op langere termijn zal hebben, maar ik denk dat we nog heel wat innovatie en groei mogen verwachten.”