Café du Commerce, terug van even weggeweest, bekijkt op 12 juni met een ervaren deskundige hoe reclame en sociale media via ons brein (en dat van onze klanten) ons gedrag beïnvloedt. Het wordt geen droge bedoening, want de formule blijft dezelfde: een korte uiteenzetting en debat en daarna napraten en netwerken met een drankje.
Behoor jij ook tot die mensen die volhouden dat ze niet beïnvloed worden door reclame? De wetenschap en de praktijk geven je waarschijnlijk ongelijk. Het is nagenoeg onmogelijk om je helemaal af te sluiten voor reclame, en bij uitbreiding voor sociale media. Wel blijken veel van de beïnvloedingsprocessen onbewust te werken en anders dan we zouden denken.
Ondernemers sturen voortdurend boodschappen uit, als reclame of onder andere vormen. Voor hen is het dus belangrijk te weten of en hoe communicatieboodschappen het gedrag van hun klanten kunnen beïnvloeden; welke de misvattingen en veelgemaakte fouten zijn; en welke dan de best practices zijn.
Is het met de komst van digitale communicatie en sociale media overigens nog slim om ook nog in te zetten op klassieke vormen van reclame? Wat brengt het meeste op?
Café du Commerce nodigde voor zijn editie van 12 juni 2019 een spreker uit die over dit thema wetenschappelijke inzichten combineert met praktijkervaring.
Koen De Brouwer is voormalig marketing manager van een internationale KMO, voormalig senior account executive van een communicatiebureau en nu, samen met Piet De Brouwer, zaakvoerder van BDDB. Voluit: Brain Decisions Directing Behaviour.
Koen is Master in de Psychologie en Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen. Hij combineert dus praktijkervaring met een gedegen wetenschappelijke achtergrond, die de twee partners van BDDB ook voortdurend op peil houden.
De formule van Café du Commerce garandeert dat het geen droge ex-cathedra bedoening wordt. Koen geeft een korte inleiding en treedt daarna in debat met de deelnemers. Het sprekers- en debatgedeelte vloeit daarna naar goede gewoonte naadloos over in het cafégedeelte, waar ondernemers met elkaar kunnen napraten en netwerken.
Met de editie van 12 juni is Café du Commerce terug van een klein tijdje weggeweest.
“De Punt zag haar community van ondernemers binnen en buiten het bedrijvencentrum op enkele jaren tijd enorm groeien,” zegt directeur Piet Lietaer. “We hoorden in die community ook vaak de vraag naar actuele topics.”
“De afgelopen maanden gaven we al gehoor aan die vraag, onder meer met de infosessie over de nieuwe vennootschapswetgeving en het evenement ‘Circulair en sociaal, het nieuwe normaal’. Het is tof om te zien dat onze bewoners ook zelf thema’s aandragen.”
“We voelen tegelijk ook aan dat ondernemers elkaar beter willen leren kennen. Met Open Coffee zetten we onze deuren ’s ochtends al om de twee maanden open (volgende Open Coffee: 19 juni), maar dat past niet voor iedereen. Zo kwamen we op het idee om het succesvolle Café du Commerce terug te lanceren.”
“Met de formule creëren we de gezelligheid van een café, maar dan telkens met een boeiende korte uiteenzetting om de tongen los te maken. We willen de deuren van Café du Commerce ongeveer elke één à twee maanden openzetten.”