Website bedrijvencentra Oost-Vlaanderen is eerste stap naar intensere samenwerking

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen lanceerde in maart een koepelwebsite voor de tien Oost-Vlaamse bedrijvencentra. De website wil de bedrijvencentra promoten bij starters en groeiers, maar is ook een eerste stap naar nauwere samenwerking tussen de Oost-Vlaamse bedrijvencentra.

De website biedt een zoekfunctie en een overzicht van de Oost-Vlaamse bedrijvencentra en belicht hun troeven. Op korte termijn moet hij ook uitgroeien tot een hub voor nieuws uit de bedrijvencentra.

Oost-Vlaanderen telt tien bedrijvencentra, netjes regionaal verspreid. Samen bieden ze 15.000 vierkante meter bedrijfsruimte, 280 kantoren, 30 vergaderzalen, 90 loodsen en atelierruimtes en 50 flexplekken. Ze huizen samen 300 ondernemingen, met 1.200 permanente gebruikers. Vijftig experten zorgen voor professionele begeleiding en advies.

“De koepelwebsite die we nu lanceren, is een van de concrete uitvloeisels van een studie naar het bedrijvencentrum van de toekomst, BC 2.0, die we twee jaar geleden uitvoerden samen met De Punt en de bedrijvencentra Aalst, Vlaamse Ardennen en Sint-Niklaas,” vertelt projectmanager Ingrid Deherder van POM Oost-Vlaanderen.

“Het eerste doelpubliek van de bedrijvencentra zijn starters en jonge, kleinere bedrijven. Maar we zien ook doorgroeiers bij de klanten.”

“Bedrijvencentra bieden hen drie troeven. Ruimte en infrastructuur is de eerste natuurlijk. Jonge bedrijven komen bij ons terecht omdat ze op zoek zijn naar een kantoor, een loods of een atelier. Vaak is dat omdat de combinatie met thuiswerk, waar veel bedrijven ontstaan zijn, moeilijker begint te lukken.”

“Door ruimte en infrastructuur te poolen, kan een bedrijvencentrum de starter of het jonge bedrijf betaalbare en flexibele ruimte en facility services bieden. Die flexibiliteit – ruimte die kan meegroeien met de starter – blijkt heel belangrijk voor jonge bedrijven en is soms moeilijker te vinden in de klassieke huurmarkt.”

Ontzorging

Ingrid Deherder

“De tweede troef noemen we graag ontzorging. Zeker jonge bedrijven zouden zich 100 procent moeten kunnen focussen op hun kerntaken: producten en diensten ontwikkelen, en klanten zoeken en bedienen. Bedrijvencentra maken die focus mogelijk door een hele waaier diensten aan te bieden die zorgen voor de olie in de machine. Denk aan onthaal, catering, koerierdiensten, tot zelfs bedrijfsadvies en administratieve ondersteuning.”

“De derde troef, netwerken, is het meest toekomstgericht en past helemaal in onze visie over het bedrijvencentrum van de toekomst. Die troef is trouwens al realiteit in heel wat bedrijvencentra.”
“Bewoners van bedrijvencentra getuigen vaak hoe ze inspiratie en steun putten uit het netwerk van jonge ondernemingen in het bedrijvencentrum zelf. De koepelwebsite moet een eerste stap zijn naar de uitbreiding van dat netwerk. Samenwerking tussen de bedrijvencentra kan zorgen voor kruisbestuiving en het creëren van communities, maar kan ook louter praktisch nut hebben, zoals het delen van het aanbod van vergaderzalen.”

Hechtere community

POM Oost-Vlaanderen is de natuurlijke trekker van dit initiatief voor nauwere samenwerking. “We zijn vaak belangrijke aandeelhouder in de bedrijvencentra; het zorgen voor bedrijfsinfrastructuur voor starters staat in onze missie.”

“We starten de koepelwebsite met het belichten van de troeven en de lijst en zoekfunctie van de Oost-Vlaamse bedrijvencentra. In een volgende stap, waartoe we al de aanzet gegeven hebben, willen we een hub worden voor nieuws en evenementen van de bedrijvencentra. Vandaar bouwen we verder aan een hechtere community.”

De lancering van de koepelwebsite viel midden in de Corona lockdown. Ziet Ingrid daar impact van bij de bedrijvencentra?

“Tot nu toe is die klein. In de Oost-Vlaamse bedrijvencentra zijn er maar een tiental bedrijven die echt getroffen zijn en verdwenen zijn. Wat we wel zien, is dat bedrijven meer dan ooit vragen naar flexibele en hybride formules. En dat kan een bedrijvencentrum nu net als geen ander aanbieden.”

“Door in te spelen op het denken over het nieuwe werken, kunnen bedrijvencentra van deze crisis net een opportuniteit maken.”

Wat kan een bedrijvencentrum mij bieden?

Contacteer Piet Lietaer, 09/27 27 900

gepubliceerd op 21 juni 2021
< terug naar nieuwsoverzicht