Ontwerpbureau Studio Kimchi speelt in op nieuwe generatie kantoorwerk

Onze kijk op werken is tijdens en na Covid grondig veranderd. Interieurdesign bureau Studio Kimchi, dat opstartte tijdens de lockdownperiodes, integreert die veranderde kijk in zijn aanpak.

“Dat we opgestart zijn tijdens Covid, was natuurlijk geen keuze,” vertelt oprichter Ischa Van Putte van Studio Kimchi (foto headerbeeld Rebecca de Cavel). “Maar het gaf ons wel tijd om breder na te denken over interieur. En nu zijn we blij dat we die tijd gehad hebben.”

Tijd om na te denken is overigens tot de basisfilosofie van de studio gaan behoren. “Het woord Kimchi in onze naam verwijst naar een Koreaans fermentatiegerecht. We willen ontwerpideeën samen met de klant laten fermenteren, zodat we goed begrijpen voor wie en waarom we ontwerpen. Zo komen we tot ontwerpen die zowel functioneel als esthetisch zijn. Dat samengaan van het functionele en het esthetische is onze kern.”

Ischa Van Putte

foto Rebecca de Cavel

Studio Kimchi richt zich zowel op woninginterieur als op inrichtingen van winkels, horecazaken en bedrijfsruimtes.

“Ook die mix is ten dele een gevolg van Covid,” legt Ischa uit. “Mijn eigen achtergrond en expertise liggen in projecten voor bedrijven. Maar door Covid werden veel opdrachten on hold gezet. Vanuit bedrijfsprojecten hebben we dan de brug gemaakt naar de woningen van bedrijfsleiders.”

“In gesprekken met bedrijfsleiders over hun interieur stelden we vast dat het gedwongen thuiswerken ook de kijk op kantoorwerken zou veranderen. De twee werelden, die tot dan toe strikt gescheiden waren, ook qua interieur, zouden dichter naar elkaar moeten groeien om mensen na Covid terug op kantoor te krijgen.”

“Ideeën over kantoorinrichting zijn natuurlijk al langer aan het evolueren. Landschapruimtes leken ideaal omdat ze gestandaardiseerd waren. Maar voor veel mensen waren ze te druk. Bedrijven beseften dat ze ook nood hadden aan kleinere zones, waarin mensen zich konden afzonderen.”

Beste van twee werelden

“Covid heeft die evolutie versneld. Werknemers hebben thuis een eigen werkomgeving kunnen creëren en ze willen die vrijheid en flexibiliteit voor een stuk ook terugvinden in het kantoor. We kunnen niet voor elke werknemer een kopie maken van de thuiswerkomgeving; dat beseffen werknemers ook. Maar we kunnen wel omgevingen vormgeven waarin verschillende persoonlijkheden zich thuis voelen en voor verschillende werkomstandigheden snel kunnen wisselen van locatie: van een ruimte om rustig te bellen naar een kamer om met enkele mensen te brainstormen naar een plaats om rustig en geconcentreerd te werken.”

“Het is dus een zoektocht naar het beste van twee werelden. Dat is voor ons en voor onze bedrijfsklanten een nieuwe uitdaging.”

“Onze job wordt er daardoor niet makkelijker op. We moeten samen met het bedrijf een puzzel maken. Waar hebben werknemers nood aan? Hoe kunnen we van de uniforme standaardomgeving naar een oplossing gaan waar meer ruimte is voor het individuele? Maar ook: hoe kunnen we in diezelfde omgeving herkenbaar creëren waar het bedrijf voor staat?”

Vergaderruimte

Foto Studio Kimchi

“Die herkenbaarheid is ook heel belangrijk voor de horecazaken waarvoor we werken. Wasbar, een project waarbij ik al van voor de start van Studio Kimchi betrokken ben, is meteen herkenbaar, of het nu in Antwerpen of in Gent is.”
“Wij vertrekken altijd van waar het bedrijf voor staat. Andere bureaus hebben een eigen stijl, die voor de klant te nemen of te laten is.”

Studio Kimchi zit nu drie maanden bij De Punt. “Bij onze zoektocht naar een kantoorruimte vonden we meestal dat het sociaal contact ontbrak,” zegt Ischa. “De coworkingspaces die we bezochten, waren al ingericht. Wij wilden natuurlijk een ruimte die we eigen konden maken.”

De combinatie van het nieuwe gebouw en de oude gebouwen, met hun historisch verhaal, geven De Punt zijn uniek karakter. Twee identiteiten, dezelfde vibe.”

“Bij De Punt kregen we een casco ruimte die we zelf konden inrichten. We hebben ook heel flexibel uitbreidingsmogelijkheden; we kunnen gebruik maken van vergaderruimtes; de lobby is heel gastvrij, en we vinden hier toffe jonge vibes en kruisbestuiving.”

Wat vindt een specialist van de architectuur en het interieur van De Punt?
“Het onthaal is heel verwelkomend. De binnentuinen zijn speciaal. Toen het een tijd geleden sneeuwde, leek het binnen te sneeuwen. Een surrealistische sfeer. De combinatie van het nieuwe gebouw en de oude gebouwen, met hun historisch verhaal, geven De Punt zijn uniek karakter. Twee identiteiten, dezelfde vibe.”

gepubliceerd op 13 april 2023
< terug naar nieuwsoverzicht
Bij De Punt kregen we een casco ruimte die we zelf konden inrichten. We hebben ook heel flexibel uitbreidingsmogelijkheden; we kunnen gebruik maken van vergaderruimtes; de lobby is heel gastvrij, en we vinden hier toffe jonge vibes en kruisbestuiving.
Ischa Van Putte, Studio Kimchi