Mr. Manchette: Op weg naar Himalaya, via De Punt

Oprichtster An Boone vergelijkt het groeipad van Mr. Manchette met een beklimming van de Himalaya. “Er zijn al heel wat uitdagingen geweest en er zullen er nog volgen. Maar bij elke uitdaging of tegenslag brengt een nieuwe oplossing me een stap dichter naar dat hoge doel: mensen bewust maken over duurzame mode door hemden te verkopen die nog stijlvoller, nog ecologischer en nog eerlijker zijn.”

Mr. Manchette is in meer dan een opzicht een echte telg van De Punt. Met het embryo van haar idee voor een Belgisch merk van trendy, exclusieve en ecologische mannenhemden deed An Boone in 2014 mee aan het Bootcamp Sociaal Ondernemen, dat mee door De Punt georganiseerd werd. Daarna verfijnde ze samen met De Punt haar ideeën en businessplan in opvolgsessies voor alumni van het Bootcamp. En sinds vorig jaar doet ze mee met Spark Social Enterprise, een Europees project waarin De Punt en de Sociale InnovatieFabriek sociaal ondernemers helpen doorgroeien.

Nu ze sinds kort voltijds zelfstandige geworden is, kijkt ze ernaar uit om regelmatig “naar haar werk” te gaan in de co-workingspace De Werkplek van De Punt.
“Die dubbele baseline van De Punt – “Sociaal ondernemen in actie” en “Ruimte om te groeien” – dat is dus voor mij en Mr. Manchette de nagel op de kop.”

Grap

Het idee voor Mr. Manchette ontstond toen An en haar man besloten hadden om enkel nog ecologische en eerlijke kleding te kopen, maar weinig of geen stijlvolle dingen konden vinden. “Als grap suggereerde mijn man dat ik het dan maar zelf moest doen,” vertelt An.

Het zaadje was geplant. “En voor we het wisten was het geen optie meer om dit niet te doen. We hadden te veel zin om zelf iets te realiseren dat een verschil kan maken.”

An ging bijzonder methodisch te werk voor haar opstart. Ze volgde het Bootcamp Sociaal Ondernemen, deed marktonderzoek, dacht hard na over de positionering en het merk, schaafde haar financieel plan voortdurend bij. En ze paste haar origineel idee ook aan. “Oorspronkelijk was het de bedoeling met een volledige lijn mannenkleding op de markt te komen, maar dat hebben we dan bijgesteld naar enkel hemden.”

Einde 2016 lanceerde Mr. Manchette zijn eerste collectie op basis van crowdfunding. “Die eerste collectie hebben we gemaakt in samenwerking met Solid Crafts, toen Bombyx, een NGO die verschillende projecten in Peru en Indië heeft waarbij ze een link leggen tussen sociaal ondernemingen in Europa en lokale bevolkingen ginder. Onze eerste collectie werd gemaakt in een kleinschalig atelier van zes personen, uit biokatoen.”

“Solid Crafts is toen enigszins veranderd van koers en wij werden te klein voor de grotere hoeveelheden die zij wilden kunnen afzetten bij een klant. Ik ben toen op zoek gegaan naar een atelier in Portugal.”

An bezocht zelf ateliers in Portugal en was daarbij ook weer kritisch en methodisch. “Het moest klikken en het volledige plaatje moest kloppen, ook ecologisch en ethisch. Zo kwam ik in een atelier waar de baas tijdens de rondleiding een hemd uitpakte, het daarna achteloos op de tafel gooide en tegen een van zijn werknemers zei dat zij het moesten opruimen. We vonden dat zo respectloos en dat atelier had dan ook snel afgedaan. We vragen telkens ook gedetailleerd na hoe de ateliers hun ecologisch certificaat behaald hebben en voor welke onderdelen binnen het proces.”

Uiteindelijk vond ze een familie-atelier vlak bij Porto dat helemaal mee wilde gaan in haar ecologisch opzet. “Zo verpakken we de hemden niet meer in plastiek, maar gebruiken we papieren banden gemaakt van stofoverschotten ter vervanging van de plastieken zakken en gerecycleerd karton om de hemden en de kraag in vorm te houden.”

Twee doelgroepen

In het begin verkocht Mr. Manchette vooral via beurzen en pop-ups. Einde 2017 kwam ik in contact met mijn eerste verkooppunt en nu ligt Mr. Manchette al in vijf winkels.”

An mikt op twee soorten winkels. “Het eerste type winkel is de klassieke herenzaak, die focust op service en vakmanschap; het tweede type legt meer de focus op ecologisch en eerlijk. We bedienen daarmee onze twee doelgroepen: de mensen die proberen voornamelijk ecologisch en eerlijk te kopen; en de groep die geen toegevingen wil doen op het vlak van stijl en voor wie het ecologische en eerlijke karakter gewoon een mooie surplus is.”

“Een hemd van Mr. Manchette moet je zowel business als casual kunnen dragen. Je moet met hetzelfde hemd naar je werk kunnen gaan én naar een feest. En het mag er gerust wat exclusief uitzien.”

De verdere groei? “Die komt de komende jaren wellicht vooral van de uitbreiding van het aantal verkooppunten. Ooit keren we misschien terug naar ons oorspronkelijk idee om een volledige mannenlijn uit te brengen, met ook andere stukken dan hemden.”

“Ja, het zal een Himalayatocht blijven, waar elke uitdaging of probleem een nieuwe oplossing vergt, waar we dan weer uit leren. Wanneer ik van klanten de vraag krijg of ik nog adresjes weet waar ze eerlijke en ecologische kleding kunnen vinden, dan word ik helemaal warm vanbinnen. Daarvoor doen we het: mensen overtuigen dat eerlijke en ecologische mode even mooi kan zijn. Je ziet geen verschil, maar je maakt een verschil.”

Inspirerend

“De Punt is me dus van in het begin blijven volgen. Ik vond er altijd een thuisbasis en een klankbord. Een tijd geleden maakte ik de sprong naar voltijdse zelfstandigheid. Ik werk meestal van thuis uit, maar wil toch af en toe dat fijne gevoel: Ik ga naar mijn werk. Daarom ben ik zo blij met de nieuwe co-workingspace van De Punt. Ik werk met het systeem van tienbeurtenkaarten, zodat ik heel flexibel kan beslissen om “naar mijn werk” te fietsen. Het is altijd aangenaam om in de inspirerende omgeving van De Punt te kunnen werken. Je komt er gelijkgestemden tegen en ik kan me daar ook supergoed focussen.”

gepubliceerd op 1 april 2019
< terug naar nieuwsoverzicht