De geschiedenis van Koffies De Draak gaat terug tot 1864. Sindsdien kende het ambachtelijk bedrijf vier familiale overnames, de laatste 25 jaar geleden door Philippe Franssen en Elisabeth Scheerlinck, die nu de zaak runnen.
“In die 25 jaar heeft de koffiewereld een revolutie doorgemaakt, en ons bedrijf is van bij het begin gevolgd,” vertelt Elisabeth. “Bij de introductie van koffie in Europa in de 16de eeuw was het een eliteproduct. In de 20ste eeuw is het geëvolueerd naar een commodityproduct, het klassieke bakje koffie dat iedereen dronk. Rond de eeuwwisseling is er dan de nieuwe koffiecultuur ontstaan, met de koffiebars en microbranderijen die als paddenstoelen uit de grond rezen, de interesse voor diverse koffiezetmethoden en voor verrassende koffiesoorten en -mengelingen.”
“Wij hebben die revolutie van in het begin stap voor stap mee gevolgd.”
“Kort na de overname zijn we ook sterk beginnen inzetten op eerlijke en duurzame productie en handel. We kopen onze koffie in alle werelddelen in de gebieden tussen de twee keerkringen waar koffie geteeld wordt: Afrika, Latijns Amerika en Azië. We weten heel goed waar onze koffie vandaan komt. We kopen via koffie-invoerders van plantages waarvan we weten dat ze in orde zijn op milieu- en sociaal vlak.”
“Ook daarom voelden we ons meteen thuis in De Punt.”
Einde 2019 liep het huurcontract van het gebouw van Koffies De Draak in de Sint-Clarastraat in Gent af en moest de branderij op zoek naar een nieuwe locatie.
“We hebben eerst in de Gentse binnenstad en in de Gentse rand gezocht, maar daar zijn we van een kale kermis thuisgekomen. Bedrijfspanden waren voor ons onbetaalbaar. Door onze sterke focus op duurzaamheid draaien wij met lagere marges dan heel wat concurrenten. Dat is een absurd economisch model, maar het is zo.”
“Via een contact in de raad van bestuur van De Punt zijn we dan hier terecht gekomen. Een hele opluchting, want ik zag ons echt niet in een blokkendoos in een anoniem industriepark zitten.”
“Bij De Punt klikte het vanaf het eerste contact. De sfeer en samenhorigheid onder ondernemers is hier hartverwarmend. We zijn al een samenwerking aan het opzetten met Cargo Velo voor leveringen in het centrum van Gent, en op termijn wellicht ook op andere plaatsen.”
“De accommodatie en alle extra’s die je hier hebt, zijn fantastisch. En dan de ligging. Ik woon in Deinze en kom vaak met de fiets via de fietssnelweg, die nu met de nieuwe fietsersbrug over de Schelde nog vlotter en charmanter is geworden.”
Koffies De Draak verhuisde eerst zijn administratie en het afhaal- en leveradres naar De Punt. “Vanaf oktober huren we een loods bij en vanaf november nog twee andere om mettertijd ook de hele productie naar hier te verhuizen, als het financiële plaatje klopt. Het belangrijkste productieapparaat dateert van 1964 en het is geen plug-and-play om dat te verhuizen. We zullen daar wellicht nog in moeten investeren.”
De verhuis komt voor Elisabeth en haar negen medewerkers bovenop een drukke periode waarin ze ook hun distributie fors aan het uitbreiden en herdenken zijn. De koffiebrander heeft een eigen winkel op het Goudenleeuwplein in Gent en levert daarnaast aan KMO’s, horeca, supermarkten en instellingen.
“In de horeca worden we selectiever omdat het een volatiele markt is. We willen er wel sterk aanwezig blijven omdat je hier kan tonen wie je bent en wat je aankan als koffiespecialist.”
Over e-commerce heeft Elisabeth gemengde gevoelens. ”Het is belangrijk om mee te zijn. En je verhoogt ook je bereikbaarheid. Maar e-commerce is voor een kleine speler heel arbeidsintensief en er is veel concurrentie. Het wordt vaak veel rooskleuriger voorgesteld dan het in wekelijkheid is, denk ik. Er is nu wel een volledig nieuwe webshop in de maak, maar door de verhuisperikelen is het wat moeilijk geweest om dat er nog tussen te pakken. Hopelijk kunnen we binnenkort live gaan”
Sinds kort verkoopt Koffie De Draak ook in Delhaize en Carrefour. “Dat is een heel intensief proces geweest. Als lokale leverancier word je verondersteld zelf veel opvolging te doen, van controle in de winkels tot zelf aanvullen van de rekken. Maar ik ben heel aangenaam verrast over de correcte samenwerking. Ik vind dat de stap naar de grootdistributie ook geen afbreuk doet aan ons duurzaam en artisanaal imago. Hoge kwaliteitsproducten moeten voor iedereen toegankelijk zijn.”
Contacteer Piet Lietaer, 09/27 27 900