Brein en Branie bestaat uit Herman Janssens en Karin Vanneste. Het duo levert advies, coaching en begeleiding voor marketing en communicatie. Samen hebben Herman en Karin meer dan twintig jaar ervaring en vullen ze elkaar mooi aan. Herman focust zich op marketingstrategie en de uitrol van acties voor een klantgerichte dynamiek. Karin is gespecialiseerd in de people factor; zij adviseert en coacht in people management en interne communicatie en ondersteunt de mens in de manager. Voor specialistische taken of grotere opdrachten doet Brein en Branie een beroep op een netwerk van mensen die graag meehelpen.
Brein en Branie richt zich vooral op KMO’s, maar durft ook grotere projecten aanpakken. Ten tijde van het interview is Herman bezig met de begeleiding van de overname van een bedrijf dat uit een multinational getrokken wordt.
“Ik werk liefst voor duurzame bedrijven, waar je dingen vooruit kunt doen gaan. In de loggere corporate omgeving duurt het mij soms wat te lang. Karin heeft daar meer geduld voor. Zij vindt er plezier in om grote organisaties toch in beweging te krijgen.”
Het Verzet
Herman had al heel wat waters doorzwommen voor hij in 2007 Brein en Branie opstartte. Hij was midden de jaren ’90 opleidingscoördinator aan de Vlerickschool. “Op het einde van die periode heb ik ontdekt dat ik heel moeilijk macht boven mij verdroeg en heb ik beslist om vanaf dan enkel paden te bewandelen waar die mogelijke bron van ergernis alvast wegviel.”
“Daarna startte ik vanuit mijn garage mijn eigen bedrijf waar we fietsen verkochten, verhuurden en herstelden: Het Verzet. Daar ligt ook mijn eerste link met De Punt: in 2000 waren wij het eerste invoegbedrijf dat met begeleiding van De Punt mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt tewerkstelde. In 2007, toen we zes mensen vast in dienst hadden en 600 fietsen in verhuur, heb ik het bedrijf verkocht en hebben we Brein en Branie opgericht.”
“Een van de redenen voor de verkoop waren de bijkomende zorgen die je creëert als je personeel in dienst hebt. Sindsdien gebruik ik “Ik wens u veel personeel toe” als doemspreuk.”
Ondertussen was Herman ook betrokken geraakt bij SOIF, het sociaal investeringsfonds van De Punt. Hij begeleidde er sociale-incubatieprojecten.
“Sinds 2007 werk ik dus meestal alleen. Als ik niet bij klanten ben, werk ik thuis of in een co-workingspace. Ik heb er enkele andere dan De Punt geprobeerd, maar de hipster-sfeer die vaak in co-workingspaces hangt, ligt mij niet zo.”
“De Punt maakt gebruik van zijn schaalgrootte om alles waar je je als co-worker aan zou kunnen storen te professionaliseren. Dat gaat van onthaal, over koffie in vergaderzalen en andere faciliteiten tot een douche als ik met de fiets uit Deinze kom. Dingen waar je je op andere plaatsen denkt: “Organiseer dat nu eens!” Die zijn bij De Punt in orde zonder dat je er zelf aan moet denken.”
“Het onthaal speelt daar een sleutelrol in. Je kan hen echt geen foute vraag stellen.”