JOULE maakt bedrijfsfietsplannen op maat

De Punt wordt stilaan een hub voor de groeiende fiets- en mobiliteitseconomie. De jongste aanwinst is de starter JOULE, die sinds begin dit jaar vanuit Gentbrugge het hele land bedient met bedrijfsfietsplannen en er ook een fietsherstelplaats exploiteert.

De Punt stelt om te beginnen zelf deelfietsen van de Fietsambassade ter beschikking van zijn bewoners. Daarnaast is er Rijwielen Vercamer, die fietsen op maat maakt. Grinta Koeriers is de fietskoerierdienst van maatwerkbedrijf Groep Intro die vanuit De Punt opereert. De fietskoerierdienst Cargovelo startte ooit op bij De Punt en koeriert nu nog voor verschillende bewoners en bevriende ondernemers. Max Mobiel organiseert collectief werknemersvervoer in de Gentse regio.

Sinds begin dit jaar is er JOULE, dat voor bedrijven en organisaties en hun werknemers volledige fietsplannen maakt, met een aanbod van fietsleasing, groepsaankoop en fietsonderhoud.

Het bedrijf ontstond drie jaar geleden vanuit frustratie. De drie oprichters, die toen nog in loonverband werkten, waren het beu om elke dag stil te staan op de ring rond Brussel. “We bedachten het concept van JOULE en runden het bedrijf de voorbije twee jaar in bijberoep,” vertelt medeoprichter Laurens Verbeke.

Voltijds ondernemerschap

“Aanvankelijk deden we alleen fietsleasing. Gaandeweg kwamen daar groepsaankopen, fietsonderhoud en het hele operationele luik bij. Einde vorig jaar maakten we met zijn drieën de sprong naar voltijds ondernemerschap.”

Bedrijfsfietsen en mobiliteitsplannen zitten in de lift. Uit een recent onderzoek van Arval Mobility Observatory blijkt dat 69 procent van de Belgische bedrijven minimaal één alternatief vervoersmiddel naast de traditionele bedrijfswagen ter beschikking stelt.

Wordt het niet druk op de markt voor aanbieders van formules voor bedrijfsfietsen?

“Dat valt goed mee,” vindt Laurens. “Onderzoek leert dat drie op de tien werknemers op een aanbod voor fietsleasing zouden ingaan. Er is zeker nog marge om te groeien.”

“Wij onderscheiden ons van andere aanbieders door met het bedrijf en de werknemers mee te denken aan een totaal fietsplan. We ontwerpen fietspolicies, werken mee aan de communicatiecampagne, bieden onderhoudsplannen aan, accessoires zoals fietshelmen en sloten, en passen het fietsplan in in het groter verhaal van woon-werkmobiliteit.”

“Een andere onderscheid met concurrenten is dat wij de fietsen die we aanbieden eerst zelf inkopen. Zo kunnen we naast leasingformules ook een formule met groepsaankopen aanbieden. Voor veel bedrijven is fietsleasing immers niet mogelijk, door afspraken in de CAO, of omdat die formule enkele aan statutaire werknemers kan worden aangeboden. We zijn momenteel voor de volledige industriezone van Deinze een groepsaankoop aan het faciliteren.”

“De groepsaankoop kan dienen voor fietsen die ingezet worden in de bedrijfsvoering, voor poolfietsen of om de aankoopt door werknemers te faciliteren.”

“Geografisch hebben we nu de capaciteit om over heel België te werken. Voor het onderhoud ter plaatse rijden we nu rond met onze twee bikeboxen, heel wijze camionettes waarin we een volledig fietsatelier hebben ingericht.”

“De voorbije drie dagen waren we ter plaatse bij de politiezone Antwerpen voor een onderhoud van hun fietsen.”

Elektrische fiets

Is er een robotfoto voor de typische klant?

“Dat is misschien nog iets te vroeg. Onze meest typische huidige klant is de grotere KMO. Die beginnen nu wakker te schieten over mobiliteitsplannen. Maar we hebben ook eenmansbedrijven en een zorginstelling met meer dan 10.000 werknemers.”

“Qua soorten fietsen is de elektrische fiets de absolute winner. Meer dan 85 procent van onze fietsen zijn elektrische. Voor werknemers is het bijzonder interessant om die via het werk aan te kopen of ter beschikking te krijgen.”

“In de nabije toekomst zouden we graag groeien naar een aangekocht volume van 1.000 fietsen per jaar. We zien ook veel groeimogelijkheden in onderhoud en herstelling. Met onze intrek bij De Punt openden we een servicepunt waar ook niet-klanten en particulieren terecht kunnen, zodat we de capaciteit ervan volledig benutten. Dat gaan we binnenkort evalueren en dan misschien een tweede servicepunt openen.”

JOULE kwam bij De Punt terecht via aanbevelingen van onder meer Roof Food en Enchanté. “Nadat we einde vorig jaar full time zijn gegaan, namen we eerst onze intrek in een kantoor. Dan hebben we snel uitgebreid met een opslagplaats en het atelier.”

“Een van de voordelen aan De Punt is dat je bij hen modulair kunt groeien. De ligging is voor ons ook ideaal. En uit het contact met andere bedrijven, die vaak een sociaal karakter hebben, putten we de energie die zo goed bij onze naam past.”

Interesse in een loods of atelier bij De Punt?

gepubliceerd op 9 februari 2021
< terug naar nieuwsoverzicht