Groeier Cachet verlaat het nest van De Punt

Het bureau voor productiedesign en art directie Cachet verlaat na drie jaar De Punt, op zoek naar een grotere ruimte. Voor De Punt is dat een bevestiging van zijn missie.

Oprichter Aaron De Keyzer van Cachet kwam drie jaar geleden toevallig bij De Punt terecht. “Als starter huurde ik een kleine garage in Gentbrugge. Ik passeerde vaak aan De Punt en op een dag ben ik op goed geluk binnengelopen en aan de babbel geraakt met directeur Piet Lietaer, die me ook direct een rondleiding gaf. Ik was meteen verkocht en verhuisde kort daarna naar een loods in De Punt.”

“Die verhuis heeft toen mijn arbeidsvreugde behoorlijk opgekrikt.”

Cachet doet decorbouw, productiedesign en art directie voor makers van reclamefilms, videoproducties en fictieprojecten. Van bij de start, na een eerder toevallige productie voor een videoclip van Oscar and the Wolf, was Aaron De Keyzer een van de weinige spelers in België die een one stop kon aanbieden voor decorbouw en productiedesign.

Filmstudio

“Van in het begin heb ik me opengesteld voor groei, en dat is ook wat gebeurd is. Door de aard van onze activiteiten kwam ik al snel krap te zitten in mijn loods bij De Punt. Nadat een buurvrouw wegging, kon ik een loods bijhuren, maar ook dat werd te krap.”

“Op een dag kreeg ik telefoon van het productiebedrijf Fisheye. Hun activiteiten zijn heel aanvullend op wat wij doen, en zij hadden in Wetteren een loods van 800 vierkante meter vrijstaan.”

“Ik was eigenlijk op zoek naar 500 vierkante meter, maar had snel de oplossing gevonden: ik zou met de overschot een filmstudio bouwen. Dan is het snel gegaan. In augustus was de deal beklonken. Midden september was de filmstudio klaar en al meteen verhuurd.”

“Ik heb met spijt afscheid genomen van De Punt. Ik voelde me er thuis en de omkadering was voor een starter zoals ik fantastisch.”

Groeiplatform

“De Punt wil een groeiplatform voor ondernemers zijn,” zegt directeur Piet Lietaer van De Punt. “Dan hoort daarbij dat er af en toe een groeier het nest verlaat. Mochten we alleen instromers hebben, dan zouden we na een tijd onze missie moeten loslaten. Het doet dan extra deugd als de nestverlater een bedrijf is zoals Cachet, dat echt zijn vleugels uitslaat.”

Na de opstart als eenmansbedrijf werkt Cachet nu met vier vaste medewerkers.

“We kunnen grotere projecten aan. Dat betekent voor mij niet dat de risico’s groter worden, maar dat we grotere stappen zetten,” zegt Aaron.

“Groei is voor mij vanzelfsprekend. Maar ik vind het ook belangrijk om niet te snel te groeien. We zitten nu in een luxepositie dat we al eens neen kunnen zeggen omdat we vol zitten. Alles aannemen is verleidelijk, maar gevaarlijk. Ik probeer dus te mikken op trage groei, waarin we meegroeien met de cash flow.”

Efficiëntiemanager

Aaron verklaart de groei van Cachet door een samenspel van drie factoren, waarvan de combinatie niet gemakkelijk te kopiëren is.

“Om te beginnen is er natuurlijk ons creatief talent. Dat is de basis in ons beroep. Maar daarnaast hebben we de troef dat we een van de weinige one stops zijn voor productiedesign en decorbouw. In België is er geen opleiding voor ons vak. Regisseurs en art directors die op zoek zijn naar productiedesign moeten dus vaak een beroep doen op individuen die vaak heel talentvol zijn, maar chaotisch op het vlak van organisatie en logistiek. Het marktaanbod in België is dus nog niet georganiseerd.”

“Wat wij daaraan toevoegen als derde factor is een fanatieke focus op efficiëntie. Onze job is om het leven van de art director en de regisseur gemakkelijk te maken.”

“Dat nadenken over efficiëntie vind ik zelf heel interessant. Mocht ik geen zelfstandige zijn, dan zou mijn droomjob die van efficiëntiemanager bij Colruyt zijn. Die gaat overkoepelend op zoek naar efficiëntere manieren van werken, van de strepen op de parking tot de organisatie van de kassa’s. Hoe kunnen we in iets wat keer op keer een gedoe is, toch een systeem krijgen? Dat dus.”

gepubliceerd op 8 oktober 2020
< terug naar nieuwsoverzicht