Graviteit: ondernemerschap is geen sprong in het duister

Toen Ines Maroye en Frank Mertens in januari 2018 hun communicatiebureau Graviteit opstartten, hadden ze er meer dan een jaar serieuze voorbereiding opzitten. Voor hen was de stap naar zelfstandigheid niet de spreekwoordelijke sprong in het duister zoals die in de romantische verhalen over ondernemerschap te vaak figureert.

“Hout vasthouden,” zeggen ze beide tegelijk. “We hielden rekening met ups-and-downs toen we gestart zijn, nu een jaar geleden, maar we zijn nog niet te veel downs tegengekomen.”

Ines en Frank werkten al een tijd samen in een marketingbureau in Gent toen het idee begon te rijpen voor een eigen zaak. “We kenden dus de sector. We wisten ook zeer goed wat we aan elkaar hadden.”

“Toen we einde 2017 beiden onze vaste job opzegden, zagen we dat niet als die sprong in het duister, maar als een beredeneerde stap,” vertelt Frank. “Een grote stap weliswaar,” zegt Ines. “We hebben niet eerst voorzichtig geprobeerd in bijberoep of zo. Door de grondige voorbereiding hadden we het gevoel dat we de risico’s zoveel als mogelijk beperkt hadden.”

“Vóór onze start hadden we grondig werkt aan onze branding en aan de website en gebrainstormd over onze positionering, over hoe we klanten zouden aantrekken. Door onze vaste job konden we natuurlijk pas echt klanten aantrekken op het moment dat we zouden starten.”

Netwerkevents

Graviteit is een communicatiebureau dat concepten, designs en content levert voor een aantrekkelijke en onderscheidende communicatie en bedrijfsidentiteit.

Is die sector dan niet verzadigd? “Er is inderdaad behoorlijk wat concurrentie. Dat wisten we omdat we in de sector zaten. Maar uiteindelijk heeft elk bedrijf of organisatie nood aan communicatie. Er is overal werk als je het weet te vinden.”

Graviteit richt zich op een brede doelgroep van KMO’s, zowel qua grootte als qua sectoren. “We kunnen ook voor starters werken, omdat we ons altijd aanpassen aan onze klanten en ook voor beperkte budgetten aan de slag kunnen.”

“Klanten vinden we onder meer in ons eigen sociaal netwerk. Het eerste jaar hebben we veel tijd en energie gestoken in netwerkevents, ook al om te oefenen op onze pitch in een kort gesprek, zowel fysiek als online. De website, waar we zo grondig aan hadden gewerkt in de voorbereidingsperiode, heeft ook meteen klanten opgeleverd.”

“We hebben wel geleerd dat het heel belangrijk is de eerder vluchtige contacten van op events of toevallige ontmoetingen zorgvuldig op te volgen. Dat moet van jezelf komen; je mag er niet op rekenen dat de prospect het initiatief neemt. Dus als je je bedrijf hebt voorgesteld in een kort gesprek, en je hebt gepeild naar de concrete noden van de prospect, dan volg je kort daarna op met een concreet voorstel. Als je een offerte hebt gestuurd, informeer je kort daarna: Is die offerte nog aan de orde?”

Hoe start ik een onderneming?

Cold calling, prospects opbellen die je nog niet kent om aan de telefoon een afspraak proberen vast te leggen, hebben we gelukkig nog niet moeten doen. We krijgen nu zelfs al klanten die door andere klanten aangebracht zijn.”

“Dat heeft wellicht ook te maken met hoe we ons opstellen als communicatiebureau. Je kan bij ons terecht voor eenmalige opdrachten, maar liefst zitten we mee aan tafel om strategisch en op lange termijn mee te denken. We maken zelf content, grafisch en designmateriaal, online, offline en sociale media. Als we samen met de klant vaststellen dat hij iets nodig heeft dat wij zelf niet aanbieden, zoals video of fotografie, dan zoeken we samen met hem de beste partner.”

“Als we nu terugkijken op ons eerste jaar zijn we blij dat we de stap gezet hebben. We zijn realistisch en berekend begonnen; we kenden de pijnpunten in de sector en waren kritisch voor onszelf.”

“Doordat we al zo lang samenwerkten in de sector wisten we heel goed wat we aan elkaar hadden. We kunnen beide het volledige takenpakket aan, zodat we elkaars back-up kunnen zijn. Maar toch hebben we elk onze sterktes. In brainstorms ontdekken we dan weer dat we andere invalshoeken kunnen aanbrengen, wat het resultaat rijker maakt. Ook op het vlak van ondernemen vullen we elkaar aan.”

Het lijkt wel een handleiding “Hoe start ik een onderneming”?

“Ja, als we het zo vertellen misschien wel,” zegt Frank. “Maar eerlijk, hadden we dit vijf jaar geleden gekund? Ik denk het niet.”

De Werkplek

Door de aard van hun werk kunnen Frank en Ines in principe het grootste deel van hun werk thuis doen. Maar ze zijn nu al een tijd vaste klanten van De Werkplek, de co-working ruimte van De Punt. Ook dat hebben ze grondig aangepakt.

“We hebben zowat elke co-working ruimte in Gent bezocht en vergeleken. Ons eerste contact met De Punt was met de vorige website. Oei, niet meteen, dachten we toen. De nieuwe website straalt gelukkig veel beter de troeven van De Punt uit.”

“De Punt is, meer dan een bedrijvencentrum, een contactplaats en netwerk met bedrijven en mensen. We vonden hier meteen een warmte en een toegankelijkheid die we op andere plaatsen misten. En dan zijn er natuurlijk een hele rits praktische voordelen: de flexibele formule met een lage instapprijs en tegelijk de wetenschap dat we kunnen uitbreiden als we dat nodig hebben; de bereikbaarheid voor onszelf en onze klanten; het onthaal en de vergaderzalen die altijd tip-top in orde zijn. De Punt is een bedrijvencentrum dat ten volle beseft dat zijn klanten ook klanten hebben.”

“Het is ook fantastisch hoe bereikbaar en flexibel de mensen achter De Punt zijn. We hebben nu twee stagiairs, waardoor de co-working ruimte wat minder praktisch was. De Punt heeft meteen een oplossing aangeboden waarin we tijdelijk een vast kantoor kunnen huren.”

“Leuk is ook dat De Punt zijn klanten laat meedenken aan de groei en ontwikkeling van het bedrijvencentrum. Wij hebben het nieuwjaarskaartje ontworpen en denken nu mee aan de promotie van De Werkplek.”

 

 

gepubliceerd op 25 februari 2019
< terug naar nieuwsoverzicht