De Punt rondt kaap van 100 ondernemers in bedrijvencentrum

Drie jaar na de opening van de op de groei getekende nieuwbouw rondt Bedrijvencentrum De Punt de kaap van 100 ondernemers en verenigingen die bij De Punt een werkplek gevonden hebben. Het is een bonte en mekaar inspirerende mengeling van starters en meer gevestigde bedrijven, van sociaal ondernemers, VZW’s, coöperatieve bedrijven en commerciële bedrijven, en van permanente bewoners en passanten.

Directeur Piet Lietaer van De Punt is opgetogen met de buzz en de toenemende diversiteit die de recente nieuwkomers met zich meebrengen. “Bij de opening van de nieuwbouw schreven we een stukje waarin we De Punt vergeleken met een bijenkorf: een broed- en ontmoetingsplaats waar het bruist van de activiteit en waar bewoners voeding en inspiratie uitwisselen.”

“Die visie lijken we naarmate we groeien hoe langer hoe meer te realiseren, zonder dat we dat moeten forceren. De Punt is een plaats voor gedreven ondernemers, met veel gemeenschappelijke ruimte voor advies, overleg en communicatie, en met een inspirerende mix van commerciële diensten- en productbedrijven, VZW’s, en coöperatieve vennootschappen.”

“Maatschappelijke gedrevenheid is de gemeenschappelijke noemer, die vele vormen kan krijgen. Onze dubbele focus – “Ruimte om te groeien” en “Sociaal Ondernemen in Actie” – lijkt te werken.”

Wissel op de toekomst

“Ook externe klanten en passanten vinden steeds vaker hun weg naar De Punt, en ze dragen bij tot de buzz. Maandelijks hebben we meer dan honderd externe klanten die administratieve taken afleveren, die vergaderzalen boeken, opleidingen en workshops geven, van maandag tot zaterdag, van ‘s ochtends tot ‘avonds. In het voorbije jaar organiseerden interne én externe klanten meer dan tweehonderd activiteiten.”

Met de investering in de nieuwbouw trok De Punt destijds een beredeneerde wissel op de toekomst. Het bedrijvencentrum verdubbelde zijn capaciteit en versterkte daarmee zijn positie als grootste en best uitgeruste bedrijvencentrum van Vlaanderen.

De Punt biedt in het bedrijvencentrum kantoren, flexibele werkplekken voor coworking, ateliers en loodsen, maar ook eenmalige huur van vergaderzalen, een evenementenzaal voor 120 personen, en administratieve ondersteuning, zowel voor vaste bewoners als voor externen en passanten.

De recente investeringen in flexibele werkplekken voor coworking zijn een schot in de roos. De Punt trekt er een publiek aan van passanten die om diverse redenen op zoek zijn naar een tijdelijke, niet-vaste plek, waarin ze toch de omkadering vinden om professioneel te werken. Voor een aantal onder hen betekende het al de opstap naar een vast kantoor.

Het Nieuwe Werken in de praktijk

Directeur Leen Anthuenis van Nieuwe Media Groep moest tijdens verbouwingswerken die langer uitliepen dan gepland haar team van HRmagazine voor de keuze stellen: thuiswerken of een tijdelijke plek zoeken.

“Mijn eerste idee was: laat ons gewoon een tijd lang meer thuiswerken. Van de mensen in het team is bijna iedereen vaak op de baan. Voor en na meetings zouden we dan thuiswerken.”

“Maar toen ik dat idee voorlegde aan het team, waren zij unaniem: liever een vaste plek waar we kunnen co-werken. Voor de meeste taken en projecten vonden zij het efficiënter om elkaar regelmatig te ontmoeten, zodat iedereen op de hoogte bleef van wat er leefde. En ze zouden ook de gezelligheid van het samenwerken missen.”

“Al googelend over thuiswerken en co-werken, vond ik een artikel  dat heel doordacht tien redenen opsomde waarom co-work beter werkt dan thuiswerk.

“Ik contacteerde de auteur Hans Abbeloos, een expert in nieuwe vormen van werken, die mee aan de wieg stond van Bar d’office, een vereniging van coworkingruimtes in België. Hij bracht me in contact met De Punt. Vanaf dan is het zeer snel gegaan. Conclusie: sinds einde augustus is De Punt onze vaste flexplek in het Gentse.”

“Op vrijdag had ik het eerste contact met directeur Piet Lietaer van De Punt. Maandag kon ik met mijn hele team intrekken bij De Punt. Alles zat daar meteen juist. We hebben alle types ruimtes die we nodig hebben: van belruimtes over stille werkruimtes tot vergaderzalen, alles met plug-and-play technische uitrusting en ergonomisch kantoormeubilair.”

“HRmagazine schrijft en denkt voortdurend over het nieuwe werken. We waren dus wel benieuwd hoe we dat zelf in de praktijk zouden ervaren. Wat bleek? Hoewel de mensen in mijn team zeer flexibel zijn, vroeg het toch enige tijd om gewoon te geraken aan de nieuwe omgeving en regels. In een co-workingruimte moet je afspraken leren kennen. Je komt als team binnen met je eigen gewoontes, en het vraagt tijd om de bestaande cultuur te besnuffelen en die te laten mengen met je eigen cultuur.”

Netwerkcultuur

“Het coworking concept sluit heel goed aan bij de netwerkcultuur van ons bedrijf. De Nieuwe Media Groep transformeerde de voorbije jaren van een uitgever van vakbladen met een klassieke bedrijfsstructuur naar een netwerkorganisaties die via vakbladen, websites, social media en events communities vormt en samenbrengt.”

“Vijf jaar geleden hadden we nog een veertigtal mensen op de payroll; vandaag zijn er dat acht, allemaal commerciële profielen. Het creatieve werk besteden we voor het grootste deel uit aan vaste freelancers, die optimaal gedijen in die lossere structuur.”

Fan van Gentbrugge

“Een enigszins verrassend bijkomend voordeel van De Punt bleek dat we er snel een hoop mensen tegenkwamen uit ons wijdere netwerk, zonder dat we afspraken moesten plannen of ons verplaatsen.”

“Onze partner Poolstok bleek een medebewoner van het bedrijvencentrum. Opleidingscentrum Syntra organiseerde hier een tijd geleden een soirée. HR-dienstenbedrijf Securex was op bezoek bij een klant, SDWorx werd hier gefilmd door de lokale televisie en Acerta was gastheer voor een Open Coffee.”

“En ondertussen ben ik ook helemaal fan van de bereikbaarheid en de leuke omgeving van Gentbrugge.”

Om de hoek

Voor starter Anton De Clercq is die bereikbaarheid niet echt een probleem. Hij woont om de hoek bij De Punt. Toch koos hij er onlangs voor een flexplek te huren bij De Punt.

“In ben zelfstandige geworden in januari 2019. Ik stapte in een lead generation start-up die met artificiële intelligentie gegevens van particuliere kandidaat-kopers distilleert uit gepersonaliseerde marketingcampagnes en deze leads vervolgens verkoopt aan nationale en internationale spelers in de vastgoedmarkt.”

“Van januari tot juli van dit jaar werkte ik me stap voor stap in en werd ik opgeleid in het systeem achter deze lead generatie-toepassing; in juli nam ik het bedrijf over.”

Anton heeft een achtergrond in marketing en in de financiële sector. Hij werkte al in een bank en als key account bij een verkoper van elektrische fietsen. Onlangs startte hij ook het deeltijdse MBA International Management aan de KULeuven. Met zijn 26 jaar is hij er een buitenbeentje, want veruit de jongste van de hoop. Zijn ambitie blijkt ook uit het plan om de activiteiten van zijn start-up vanaf 2020 internationaal uit te breiden naar Frankrijk, Spanje en Nederland.

“We hebben een kantoor in Oostkamp, met enkele vaste personeelsleden en een achttal internationaal georiënteerde freelancers. Voor mijn eigen werk heb ik eigenlijk meestal niet meer nodig dan een telefoon en een laptop, wat dus perfect van thuis uit zou kunnen. Maar ik voelde de nood aan een duidelijk afscheiding tussen werk en privé en, eerlijk gezegd, aan af en toe wat sociale druk die ik soms nodig heb om gedisciplineerd te werken.”

“Ik kende Piet Lietaer via een zoon van hem die in mijn klas zat, en zo kwam ik bij De Punt terecht, om de hoek.”
“De sfeer bij De Punt is top. Het is een plezier om er te werken. De ambiance is jong en dynamisch. Je hebt geen kantoorgevoel en vindt er toch de discipline om productief te werken. De Punt leeft en beweegt ook voortdurend: je ontmoet mensen aan de koffiehoek en in het gezellige cafetaria, en ook de regelmatige events zijn een bron van inspiratie.”

Serie-ondernemer

Wannes Wylin is een serie-ondernemer die van vele markten thuis is en die bovendien graag kwistig is met zijn ervaring en advies.
In 2006 startte hij de onderneming EcoPuur op. In 2009 vervoegden broer en schoonbroer de coöperatieve vennootschap, gespecialiseerd in de installatie en engineering van energiebesparende technieken en hernieuwbare energie. In 2013 werd dat bedrijf, ondertussen een dertigtal medewerkers, geïntegreerd in Durabrik.

In datzelfde jaar startte hij SuCre, een eenmansbedrijf dat advies verleent rond Sustainable Creations, en werd hij lid van de raad van bestuur van Starterslabo Oost-Vlaanderen. Vanaf 2016 is hij mentor bij Birdhouse, een community van entrepreneurs, mentoren en investeerders waarin mentoren geselecteerde starters begeleiden in hun opstart en groeiproces.

Bucket list

Drie dagen in de week vervult hij nog zijn oorspronkelijke roeping van energie-architect als projectmanager en business developer bij Wattson, een bedrijf dat energiebesparende projecten voor grotere gebouwen ontwikkelt, realiseert en beheert.

Zelf doet hij niet echt aan energiebesparing, want naast al de ondernemersactiviteiten beoefent hij ook nog triatlon. Op zijn bucket list staat ook nog mensen in Afrika helpen met systemen voor hernieuwbare energie.

“Naast mijn regelmatige activiteit voor Wattson omschrijf ik mijn huidige hoofdactiviteit als duurzame hands-on business coaching. Die roeping is gegroeid vanuit de evolutie in mijn eigen start-up. Mijn rol evolueerde er door de groei van het bedrijf van een focus op technologieën en producten naar meer aandacht voor algemene bedrijfsprocessen, van organisatie over business development tot financiële vraagstukken.”

“Voor mijn business coaching activiteiten doe ik geen actieve marketing of reclame. Alle opdrachten komen binnen via het netwerk en mond-aan-mond.”

“De Punt kende ik via Starterslabo, dat daar ook gevestigd is. Ik was enerzijds op zoek naar een plek waar ik regelmatig kon vertoeven. Anderzijds wilde ik wel een duidelijke scheiding tussen het werk voor Starterslabo en mijn eigen opdrachten vanuit SuCre.”

“Het concept van de flexplek is heel geschikt voor mijn soort van activiteiten: het zou overdaad zijn om een voltijds kantoor te huren, omdat ik voor diverse opdrachten vaak ter plaatse bij de klant werk. Maar ik wilde wel een plek hebben om productief te werken en om te een deel van mijn netwerking te doen.”

“Thuiswerken bleek minder efficiënt. Er is voortdurend afleiding; mijn kinderen van 15, 17 en 18 vragen aandacht.”

Patio

“De Punt heeft heel wat te bieden. De bereikbaarheid en de korte afstand van mijn woonplaats Landegem zijn alvast troeven. Als ik klanten wil ontvangen, kan ik kiezen. De klant wordt professioneel onthaald en doorverwezen naar een vergaderruimte die vlot gereserveerd is. Of we zitten gezellig samen in de patio. Die combinatie van efficiëntie en gezelligheid is zeker een meerwaarde naar mijn klanten.”

Meer info over flexibele co-workingruimte:

gepubliceerd op 15 oktober 2019
< terug naar nieuwsoverzicht