Charlotte Matthys zet turbogroei van Nonadrinks verder vanuit De Punt
“De wereld veroveren met niet-alcoholische kruidendrankjes die een volwaardig alternatief zijn voor Gin en Spritz.” Zo gesteld klinkt het naïef ambitieus. Maar het is wat Charlotte Matthys in een periode van amper vier jaar met Nona aan het presteren is.
“Niet-alcoholische kruidendrankjes” is geen faire omschrijving van de producten die oprichtster Charlotte na veel experimenteren op punt heeft gesteld bij Nona. “Kruidendrankje doet aan thee denken, een aftreksel van kruiden. Maar in mijn proces distilleer ik kruiden,” legt Charlotte uit.
Gedistilleerde dranken hebben doorgaans een alcoholpercentage van minimaal 15 procent omdat ze met alcohol gedistilleerd zijn. “Ik gebruik hetzelfde distillatieproces, op basis van verdamping dus, waardoor de smaak echt kan indringen, maar dan met water in plaats van alcohol.”
Charlotte gebruikt negen kruiden (vandaar “Nona”) in een combinatie die ze zorgvuldig geheim houdt.
“Premium non-alcoholische gedistilleerde dranken” is de omschrijving die ze zelf verkiest. “Die “premium” was van in het begin cruciaal. Er zijn andere niet-alcoholische aperitieven en alternatieven voor Gin en Spritz. Maar die zijn meestal te zoet, niet rijk genoeg van smaak. Wij mikten op een volwaardige, feestelijke drank.”
Topchefs en sommeliers
Charlotte studeerde in 2017 af als bio-ingenieur en begon het jaar daarna in haar living te experimenteren, nadat ze vastgesteld had dat ze zelf geen volwaardig niet-alcoholisch alternatief voor Gin vond. Een van de sleutels tot haar succes is wellicht dat ze meteen hoog mikte en haar eerste resultaten liet testen door topchefs en sommeliers, met wiens feedback ze het product verder op punt stelde.
Ondertussen deed ze de ronde van horecabeurzen, wijnhandels en restaurants. Terwijl ze daarmee bezig was, vernam ze dat Nona June, het alternatief voor Gin, op de kaart stond bij toprestaurant The Jane. “Dat was, zacht gezegd, een mooie referentie.”
Ondertussen besteedde ze de productie uit, al bleef ze wel toezicht houden, zodat ze zich volop kon concentreren op marketing en verkoop. In 2021 ontwikkelde ze een tweede drankje, Nona Spritz.
De focus op marketing en verkoop kwam net op tijd, want in 2020 moest ze door corona lockdowns in de horeca vroeger dan gepland naar de distributie trekken. Nu liggen Nona June en Nona Spritz in Delhaize, Albert Heijn en Colruyt.
Expansie naar buitenland
Dit jaar, amper vier jaar na de oprichting, realiseert Nona een omzet van 2 miljoen euro. “De omzet verdubbelde elk jaar en dat blijft de ambitie,“ vertelt Charlotte in de Tijd.
Nona werkt vandaag met tien mensen en zoekt er nog eens tien om de verdere expansie naar het buitenland te trekken. “Binnen twee tot drie jaar moet Nona doorgebroken zijn in Frankrijk, Nederland en Duitsland. Daarnaast hebben we al een tijd geleden e-commerce opgestart.”
De forse groei en het risico lijken Charlotte niet af te schrikken. “Het is maar door te proberen, bijvoorbeeld met de internationale doorbraak, dat je het risico echt zult kunnen inschatten. Zoals ik het nu zie, is er meer risico als we het niet doen. Ik heb ook nog altijd het gevoel dat ik de snelle groei de baas kan.” Brouwer AB Inbev schroefde onlangs zijn ambities voor alcoholvrij bier terug. Jaagt dat haar geen schrik aan? Dat het niet-alcoholische een overwaaiend of alleszins klein segment zal blijven?
“Het verschil zit in het feestelijke en de premium. Alcoholvrij bier wordt toch nog altijd gezien als geen echt bier. Iets voor de BOB in het gezelschap, die dan snakt naar de volgende keer, wanneer hij weer een echte pint kan drinken. Ja, de Nona drinks zijn voor een deel ook een alcoholvervanger, maar toch op de eerste plaats een feestelijke drank die op zichzelf staat.”
Vanaf de zomer zetten Charlotte en haar voorlopig nog tienkoppig team de turbogroei verder vanuit De Punt. “Gent is een goede locatie; ik woon hier ook. We vonden het vooral handig dat we bij De Punt zowel een loods als een werkruimte onder een dak hadden.”