BattMobiel wil met flexibel en elektrisch autodelen idee van eigen wagen uitroeien

Oprichter Chris de Guytenaer van BattMobiel gaat binnenkort skiën met zijn vijf kinderen. Met een Tesla. “Hoe cool is dat niet?” Hij vertelt de anekdote om aan te tonen hoe BattMobiel zich onderscheidt van andere wagendeelsystemen. “Wij beogen niets minder dan het uitroeien van het idee dat je een eigen wagen moet hebben, die alleen jij gebruikt. Maar dan moeten we tonen dat we ook oplossingen hebben voor mensen met hoge of speciale vervoersnoden (5 kinderen!) en, waarom niet, hoge comforteisen.”

Chris de Guytenaer is ervan overtuigd. Er komt een tijd dat we verwonderd terugkijken op het tijdperk dat we allemaal onze eigen wagen hadden. “Een eigen privé-auto kost je gemiddeld meer dan 7000 euro per jaar, en staat 90 procent van de tijd gewoon stil geparkeerd. Absurd toch!” “De evolutie van de mobiliteit in steden maakt privé wagenbezit bovendien niet alleen absurd, maar stilaan ook onmogelijk.” Chris en familie ontdekten het toen ze verhuisden van Oostakker dorp naar Gent-centrum. “Met onze twee familiewagens was dat gewoon niet te doen.”

“Ik ben ingenieur van opleiding en het zit ook genetisch in mij om overal problemen te zien en daar dan als ondernemer oplossingen voor te zoeken.” “Zo startte BattMobiel.”

Once you go elec …

BattMobiel onderscheidt zich van andere autodeelbedrijven door radicaal voor elektrisch vervoer te kiezen, van bakfiets to camionette. “De keuze voor elektrisch is natuurlijk ingegeven door duurzaamheidsoverwegingen, maar ook door comfort. Geloof me: Once you go elec, you never go back.” “Daarnaast willen we ook simpele en duidelijke formules aanbieden.” “Als je inschat dat je gemiddeld een dag per week een wagen nodig hebt, kies je voor een engagement van vier dagen per maand en betaal je voor (bijvoorbeeld een Renault Zoë) 120€ per maand, alle kosten inbegrepen. Dat is de BattFan formule.” “Voor gebruikers die zeer regelmatig de wagen nodig hebben is er BattMax: je betaalt via een lease bij BattMobiel 695 € per maand. Maar door de wagen bij niet-gebruik in het BattMobiel netwerk ter beschikking te stellen, kan je per dag 22.5 € besparen op die factuur.” In beide formules krijg je ook toegang tot de volledige BattMobiel-vloot voor de belangrijkere momenten des levens of als het iets meer mag zijn, en je, bijvoorbeeld, met de Jaguar of de Tesla op citytrip wil gaan.

Vloot van 140 wagens

BattMobiel startte twee jaar geleden in Gent en heeft er nu een vloot van 80 wagens en 300 gebruikers. “Tegen het einde van dit jaar mikken we op 140 elektrische wagens in Gent.” Onlangs breidde het autodeelbedrijf uit naar Deinze, Aalst en Mechelen. Andere steden staan op de planning. BattMobiel heeft sinds januari van dit jaar een onderkomen gevonden bij De Punt. “Ik kende De Punt al als passant. De sfeer is hier aangenaam. Je legt snel connecties met andere bewoners en het bedrijvencentrum kan heel dynamisch inspelen op plaatsbehoeften van een jonge onderneming. De bereikbaarheid is ook prima.” “Ik hoop dat we snel een extra wagen bij De Punt ter beschikking kunnen stellen.”  

gepubliceerd op 21 februari 2020
< terug naar nieuwsoverzicht