Ondernemen met impact

Traject voor ondernemers in Gent

Ben jij als ondernemer ook bezig met maatschappelijke impact? Je wil impact creëren, maar je weet niet goed hoe? Hoe integreer je die impact in je hele werking? Hoe breng je jouw impact in kaart? Hoe ga je meten? En hoe ga je communiceren rond impact?

We zoeken 10 jonge Gentse ondernemingen die meer dan enkel winst nastreven, maar ook de wereld en het leven van de mensen willen verbeteren. Met hen willen we een kort en intensief traject afleggen van 4 halve dagen. Je leert er niet alleen hoe je impact moet meten, opvolgen en communiceren, maar stelt ook een impactgericht actieplan op voor jouw onderneming. Wees gerust, we werken heel interactief en praktijkgericht!

Dankzij de steun van Stad Gent is het mogelijk om dit traject gratis aan te bieden aan Gentse ondernemingen die gemotiveerd zijn om zich te verdiepen in hun maatschappelijke impact. Trainers en coaches van de Sociale InnovatieFabriek en De Punt staan in voor een inhoudelijk sterk programma, dat op korte tijd concrete resultaten oplevert.

Programma

Sessie 1: Zicht op impact

Donderdag 8/10, 9u-12u
Bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge

Je hebt een onderneming die de wereld of het leven van mensen beter kan maken? Dan wil je graag zo impactvol mogelijk werken. Je leert hoe je acties of activiteiten impactvol kan ontwerpen via de Theory of Change. Je doet inspiratie op uit praktijkvoorbeelden en gaat meteen ook zelf aan de slag. We lichten ook een tipje van de sluier op, over hoe je de gewenste impact kan evalueren en monitoren.

Wie na deze interactieve sessie nog een klankbord wenst, kan 10 à 15 min. nakaarten met één van de aanwezige coaches.

Sessie 2: Impact op scherp

Donderdag 15/10, 9u-12u
Bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge

Je impact scherp stellen en tastbaar maken, zorgt ervoor dat iedereen weet dat je project de goede richting uitgaat. Maar hoe kan je die impact tonen aan anderen? Zijn zaken als sociale cohesie, empowerment, afstand tot de arbeidsmarkt of attitudewijziging wel te meten, en hoe dan? Waar begin ik en welke stappen moet ik zetten? We tonen je de weg naar antwoorden op maat van jouw onderneming. Samen komen we tot een meetplan dat je kan uitvoeren.

Wie na deze interactieve sessie nog een klankbord wenst, kan 10 à 15 min. nakaarten met één van de aanwezige coaches.

Sessie 3: Communiceren met impact 

Donderdag 22/10, 9u-12u
Bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge

Je hebt een duidelijk zicht op de maatschappelijke uitdaging waar jouw onderneming een antwoord op biedt. Maar hoe communiceer je dit alles best naar jouw stakeholders: klanten, gebruikers, sponsors, collega’s …? Hoe breng jij de resultaten van jouw werk in beeld? We geven voorbeelden en inspiratie om jouw impact op een overtuigende manier over te brengen. Kies je voor getuigenissen, storytelling, infographics of achtergrondartikels? En welke communicatiekanalen zet je daarvoor in?

Wie na deze interactieve sessie nog een klankbord wenst, kan 10 à 15 min. nakaarten met één van de aanwezige coaches.

Sessie 4: Een plan met impact 

Donderdag 29/10, 9u-12u
Bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge

Onder begeleiding verfijn je jouw Theory of Change, jouw meetplan en jouw communicatieplan. Je werkt een realistische strategie uit, die je meteen kan implementeren in je onderneming. Op het einde stel je alles kort voor in een klein groepje met je peers en coaches, zodat je nadien met interessante feedback en tips naar huis kan gaan.

Extra ondersteuning

Bovenop een aantrekkelijk programma krijg je toegang tot heel wat begeleiding en tools.

  • Je werkt je Theory of Change en meetplan tussen de sessies door verder uit met een open hulplijn: medewerkers van de Sociale InnovatieFabriek (Tomas De Groote en Kathleen Melis) en De Punt (Pieter Werrebrouck) zijn tussen de sessies bereikbaar voor extra advies en input.
  • Je krijgt een sleutel voor toegang tot de praktijkgerichte tool Impact Wizard (geldig voor 1 jaar). Impact Wizard is een eenvoudige, slimme en effectieve gids om je impact te evalueren en te verhogen. Deze toolbox is goed uitgerust: hij stelt je niet alleen de juiste vragen, maar helpt je ook  indicatoren en meetinstrumenten te vinden die passen bij jouw onderneming.
  • We creëren een online omgeving voor peer learning. Dit stelt je in staat tussen de sessies door advies, vragen en tips te delen met andere deelnemers, trainers en coaches.

Inschrijven

Ben je er helemaal klaar voor? Schrijf je dan vóór 20/9 in via het inschrijvingsformulier, waarin gepolst wordt naar motivatie, engagement en potentiële impact. Dit traject vereist geen voorkennis, maar wel veel goesting!

We verwachten dat je aanwezig bent op elke sessie, zodat het niet bij een vrijblijvende kennismaking blijft. Indien nodig neem je een collega mee, die het hele traject wel kan doorlopen. Wacht niet te lang met inschrijven, want er is slechts plaats voor 10 jonge Gentse ondernemingen in dit gratis exclusieve traject.

Nog extra argumenten nodig?

Jona Mukabalisa en Gert Linthout vormen een Gents ondernemerskoppel met een missie.  Zij geven graag mee waarom maatschappelijke impact voor hen zo belangrijk is, elk vanuit hun eigen standpunt.

Jona is de drijvende kracht achter Mic Mac Minuscule, waar impact meten en opvolgen heel belangrijk blijkt…

“Bij Mic Mac Minuscule voorzien we een one stop shop service voor tweedehands geboortelijsten. We willen hiermee onze klanten aanzetten tot meer hergebruik en duurzaam consumeren.

We slagen hierin, want de voetafdruk van een tweedehands geboortelijst ligt 90% lager dan die van een nieuwe. Bovendien gaat 10% van de lijstwaarde naar een goede doel. Zo hebben we vorig jaar 700 ton CO2 bespaard en ging meer dan 60.000 euro naar een goed doel.

We communiceren intern én extern over onze impact. We beginnen elk overleg binnen ons netwerk met ons impactdashboard, wat onze medewerkers motiveert maar ook zorgt dat onze inspanningen gericht blijven op onze impactdoelstellingen.”

Gert staat Jona bij, maar wil daarnaast via Ray & Jules ook nog de vervuilende koffiesector aanpakken.

“Met Ray & Jules roosteren we koffie op zonne-energie i.p.v. fossiele brandstoffen. We willen zo jaarlijks uiteindelijk 15 miljoen ton CO2 vermijden en de hele koffiesector eerlijk maken. Daarom kozen we ervoor om ons impactmodel en ons business model op elkaar af te stemmen zodat ze elkaar versterken. We meten continu onze impactindicatoren, die de basis vormen voor elke keuze die we maken.”

Heb je toch nog vragen over het traject en de meerwaarde voor jouw onderneming?  Neem dan snel contact op met Pieter Werrebrouck of bel 09 272 79 00.

 

De partners:

             

Nieuws


Bekijk alle nieuwsartikels